TAKAKURAKAZUKI.COM About Client Works Original Works DATA NOODLE BUDDHA VERSE

ORIGINAL WORKS

06

05

04

03

02

01

07

08

09

10

11

12

13

14

15

16

17

2022

『AI YOKAIシリーズ』vol2

たかくらが想像した妖怪の説明文章をAI画像生成ツールに読み込み、それに対してAIが出力する複数のイメージを

再度たかくらがコラージュ、加筆、修正してUV印刷によってキャンバスに出力した作品。NFTとのセットになっている。AIに入力したワードは作品のタイトルになっている、

 

In this series, Takakura fed descriptive texts about imagined yokai (Japanese folklore creatures) into an AI image generation tool. The AI then output several images based on the input. Takakura collaged, added to, and modified these images to create a final piece, which was then output onto a canvas through UV printing. Each artwork comes as a set with an NFT. The words input into the AI form the title of the work.

巨大な地蔵と十字架が合わさり、川の中から反転した神々が紙芝居をしながら出てくる。回転する数珠は輪廻転生のなかで神々はひとつになり、中央からは虚無が滝のように溢れ出す。気高く吠えるにょろにょろと大きな羽を生やした動物となる。

 

A huge Jizo and a cross combine, and inverted gods emerge from the river in a picture-story show. Rotating prayer beads unite the gods in reincarnation, and emptiness overflows from the center like a waterfall. The gods become noble, howling, writhing animals with large wings.

たくさんの壊れたスマートフォンできた巨大な生物がたくさんのを言語を発音している。割れたスマートフォンの画面の中からバルーンの形をした魂が噴き出してきて、形を変え破裂する。ロボットは雲の上に座って人類にレーザーを照射すると、地球の外側をめくって別のロボットが記号をwifiで送りつける。全てのロボットは6本の足を持って電話番号を所有している。

 

A giant robot made of many broken smartphones pronounces many languages. Balloon-shaped souls erupt from the broken smartphone screens, changing shape and bursting. A robot sits on a cloud and beams lasers at humanity, and another robot sends symbols via wifi as it flips around the outside of the earth. Every robot has six legs and owns a phone number.

5つの頭をもっているzipファイルの形をした、巨大な爬虫類とマグカップと掃除機の融合動物です。デスクトップの職種にはローポリゴンのアメーバがたくさんくっついています。哲学的な考えを持つローポリゴンは、jpgやzipの形をした船に乗ってネットワークの海から出現します。それらは凶悪な電子的な5つの頭のモンスターに捉えられています。

 

It is a giant reptiles, mug and vacuum cleaner fusion animal in the form of a zip file with five heads. There are many low-polygon amoebas attached to desktop occupations. Philosophically minded low-polygons emerge from the network ocean in boats shaped like jpgs and zips. They are captured by vicious electronic five-headed monsters.

額縁と毛皮と印刷機が融合した生物が額装された紙工作の展開図のように全てをスキャンされ、コピー機でたくさん印刷されている。印刷された紙が集まって巨大なビルになり、上下反転してビルにはたくさんの顔がついている。毛皮が生えた生物とビルは心で繋がってひとつの大きな生き物に進化しながら歩く。

 

The creature is a fusion of a picture frame, fur and a color printing press, all scanned like a development of a framed paper craft, with many printed on a copy machine. The printed paper is gathered together to form a huge building, which is flipped upside down and the building has many faces on it. The furry creature and Bill are connected by heart and walk while evolving into one big creature.

2022

『MIROKU PAD』

タブレットにUV印刷し、『仏壇』の最小のフォーマットである『三具足(燭台、花立、香炉)とともにレイアウトした

作品。電光掲示板に南無阿弥陀仏を表示させた『デジタル卒塔婆』とともに展示

 

In this series, images are UV printed onto a tablet and arranged together with a set of three traditional Buddhist altar utensils (a candlestick, a flower vase, and an incense burner), representing the minimal format of a Buddhist altar. The artworks are displayed alongside a "digital stupa," a digital signboard displaying the phrase "Namu Amida Butsu," a Buddhist invocation meaning "I take refuge in Amida Buddha."

2022

『仮想大戦(金/銀) VIRTUAL WAR (GOLD/SILVER)』

@YOD gallery / YOD TOKYO

ステイトメント

 

2021年の一連の個展『アプデ輪廻」では、魂と肉体、ハードとソフト、デジタルデータとその器についての展示を4回に分けて行いました。今回はテーマを『特撮怪獣映画』とし、大阪での『仮想大戦(金)』と東京での『仮想 大戦(銀)』という2つの個展を行います。この展示ではおもに昨年よりNFTとして展開してきた『仏像』と『妖怪』 のキャラクターがさまざまな形で怪獣映画的作品に引用されてゆく、セルフ二次創作的な作品群になります。

 

仏像や妖怪は信仰や畏怖の対象であるとともに、歴史上何度も二次創作され、解釈が変化し、融合し、分離し て現代に伝えられている『キャラクター』の一種でもあります。日本現代美術においては『美少女キャラ』が『キャ ラクター』の代名詞となって久しいですが、美人画や風景画に押され日本絵画史から一旦消えかけてしまった『 妖怪画』のように、妖怪や仏像もまた、『ウルトラマン』『ゴジラ』や『ポケモン』に脈々と繋がっている日本固有の代表的な『キャラクター』なのです。

 

仏教伝来、または妖怪の登場から災害の象徴としての特撮怪獣、仏像的な 救いの対象である巨大ヒーローなど、現代に連なるそれらの二次創作の連鎖の中に身を置き、作品を制作する ことがこの『仮想大戦』のテーマの一つでもあります。

 

もう一つのテーマは『存在し得ないもの』であり『妖怪』であり、『彼岸の存在』であるデジタルデータ、そしてAI との共存、共同制作によって、人間にとっての彼岸としてのデジタルデータの領域を覗き見ること、向こう側に片足を踏み入れた状態でいる、ということです。このテーマは大阪個展『仮想大戦・金』を経てより一層強くなった 興味の対象でもあります。

 

一筋縄では疎通の取れない『妖怪』であるAI画像生成ツールといかにして疎通をとってゆくのか。AI画像生成ツ ールに打ち込む命令言語は、洗練されてゆくとまさに陰陽師のあつかう呪術のごとく神秘的な連なりを持ちま す。大阪から東京での今回のアップデートでは、妖怪としてのAIツールとともに新たな『妖怪』を考えるキャンバ ス作品のシリーズを追加しました。

 

そして、日本固有の代表的な『キャラクター』であるゴジラやウルトラマンを撮影する上で使用されてきた、"特撮 "怪獣映画はすでに日本ではほぼ衰退し、それらに使っていたジオラマや着ぐるみなどの手仕事の技術は消え かけています。その技術は、大きなもの、恐怖の対象、人々の見えない恐れ、そして祈り、救いを具現化する技術 でした。この技術は、それらの感覚を込めるために手仕事を必要とした、"呪術的"な技術だったのかもしれませ ん。かわって、現代のデジタルテクノロジーの発展はとどまる所を知らず、芸術分野でも、3Dプリント、UV印刷、 VR、AI画像生成、NFTなど、デジタルベースでありながらもいまだにどのように使うのが芸術として正しいのか 、判断不可能な表現技法が圧倒的なスピードで発展しています。芸術としての判断を保留した結果、それらは 主に経済に即した形で扱われることが多く、『ベンチャー的』であり、『アート的』ではない、と忌避されることが 多いように感じます。しかし、実はそれらのツールにこそ、土着的で呪術的な"手仕事的な技術"の再生のきっかけが隠れているとしたら。最新技術が"最新"ではなくなった時、おそらくそれらが芸術として、または古の呪術と して扱われるのにそう時間はかからないでしょう。

 

たかくらかずき

 

In the series of solo exhibitions in 2021 titled "Apude Rinne," I divided the exploration of themes such as soul and body, hardware and software, digital data and its vessel into four separate displays. This time, the theme is "Tokusatsu Kaiju (Special Effects Monster) Movies," and two solo exhibitions will be held: "Virtual War (Gold)" in Osaka and "Virtual War (Silver)" in Tokyo. In these exhibitions, characters of "Buddha statues" and "Yōkai (monsters)" that I've been developing as NFTs since last year will be referred to in various forms in monster movie-like works. These works can be considered self-fan fiction.

 

Buddhist statues and yōkai are objects of faith and awe and have been re-created, interpreted, fused, and separated numerous times throughout history. They are a type of "character" that has been passed down to the present day. In contemporary Japanese art, "beautiful girl characters" have long been synonymous with "characters". But like the "monster paintings" that have almost disappeared from the history of Japanese painting, overshadowed by bijinga (beauty portraits) and landscape paintings, yōkai and Buddhist statues are also representative "characters" unique to Japan, closely connected to "Ultraman", "Godzilla", and "Pokémon".

 

One of the themes of this "Virtual Great War" is to place oneself in the chain of secondary creations that stretches from the arrival of Buddhism, the emergence of yōkai, disaster-symbolizing Tokusatsu monsters, and the Buddha-like savior object of giant heroes to the present day, and create works in that context.

 

The other theme is "things that cannot exist," "yōkai," digital data as "the other side," and coexistence with AI, and co-creation. By engaging with AI and digital data as a realm beyond the human, we can glimpse at, and step partially into the other side. This theme is even more of a focal point of interest after the Osaka solo exhibition "Virtual War - Gold."

 

How can we communicate with the AI image generation tool, a yōkai that does not easily communicate? The command language input into the AI image generation tool, when refined, has a mystical sequence similar to the magic used by yin and yang masters. In the update from Osaka to Tokyo, I added a series of canvas works contemplating new "yōkai" alongside the AI tool as a yōkai.

 

"Tokusatsu" monster movies, which were used to shoot representative Japanese "characters" like Godzilla and Ultraman, have almost declined in Japan, and the handcrafting techniques used for dioramas and costumes are disappearing. These techniques were used to embody large objects, objects of fear, invisible fears of people, prayers, and salvation. These might have been "magical" techniques that required handiwork to instill these sensations. In contrast, the advancement of modern digital technology is relentless. In the field of art, 3D printing, UV printing, VR, AI image generation, NFTs, and other expression techniques based on digital technology are developing at an overwhelming speed, and it's still unclear how to use them correctly as art. As a result of reserving judgment on their artistic merit, they are often treated mainly in economically relevant ways and are often shunned as being "venturous" and "unartistic."

 

However, what if these tools hide the opportunity for the rebirth of indigenous and magical "handcraft techniques"? When the latest technologies cease to be "the latest," it probably won't take long for them to be treated as art or ancient magic.

 

takakurakazuki

『BIG ONI KANNON MINI』

NFT video data

『山越阿弥陀図2022』

F100キャンバスにUV印刷/NFT

 

Yamagoe Amidazu 2022

UV print on canvas/NFT

『九尾VS八幡大菩薩【東京】』
F50キャンバスにUV印刷/NFT

 

KYUUBI VS HACHIMANDAIBOSATSU【TOKYO】

UV print on canvas/NFT

『阿修羅来迎【香港】』
F25キャンバスにUV印刷/NFT

 

ASHURA ADVENT【HONGKONG】

UV print on canvas/NFT

『KAPPA ATTACK【NY】』
F25キャンバスにUV印刷/NFT

UV print on canvas/NFT

『不動明王VS酒呑童子【大阪】』
キャンバスにUV印刷/NFT

 

FUDO MYOO VS SHUTEN DOJI(Osaka)

UV print on canvas/NFT

『掛軸_地蔵菩薩』
KAKEJIKU_JIZO BOSATSU

AI YOKAI シリーズ vol1

『豹にも恐竜にも見える妖怪が脳の記憶を機械に変換して いる。荒廃した砂漠には、機械にされた記憶が至る所に 散乱している。機械にされた記憶からは吹き出しが引き 出されている。』

S4キャンバスにUVプリント/NFT

 

A youkai that looks like both a leopard and a dinosaur 2022 transforms the memory of the brain into a machine. In

the desolate desert, mechanized memories are scattered everywhere. A speech bubble is drawn from the machined memory.

UV print on canvas/NFT

AI YOKAI シリーズ vol1

『未来からやってきた巨大な妖怪が時間を一枚に丸める。 電脳世界でクリック戦争が行われるが、圧縮された時間

は妖怪に食われてしまう。』

S4キャンバスにUVプリント/NFT

 

A giant youkai that came from the future rounds time

into a single sheet. A click war takes place in the cyber

world, but the compressed time is eaten by youkai.

UV print on canvas/NFT

AI YOKAI シリーズ vol1

『たくさんの恐竜が集まり、合体して巨大な仏像のようにな り、モニターだらけの空間で座禅を組んでいる。モニター の中では、さまざまなピクセルアートのUFOが「ハロー

ワールド」と言っています。』

S4キャンバスにUVプリント/NFT

 

A large number of dinosaurs gather together to form a

giant Buddha statue, sitting in meditation in a space full

of monitors. Inside the monitor, various pixel art UFOs

say 'hello world'.

UV print on canvas/NFT

『NUE VS NYOIRINKANNON』

VHS with NFT